АНДРІЙ ПИВОВАРСЬКИЙ: НОВИЙ ПРОЕКТ ЗАКОНУ «ПРО ЗАЛІЗНИЧНИЙ ТРАНСПОРТ» ВПРОВАДЖУЄ КАРДИНАЛЬНІ ЗМІНИ В ЗАЛІЗНИЧНІЙ ГАЛУЗІ

Про це повідомив Міністр інфраструктури Андрій Пивоварський на брифінгу, що відбувся в прес-центрі Кабміну 3 червня. У розробці презентованого на заході законопроекту взяли участь спеціалісти Міністерства та Укрзалізниці, а також європейські експерти проекту Twinning. Документ також обговорювався з представниками залізничних профспілок і Федерацією роботодавців транспорту. Законопроект покликаний розв’язати низку проблем, що назріли в галузі за десятки років недоінвестування та неефективного управління, і стати новою сторінкою в історії залізничного транспорту.
«Протягом років незалежності залізниця була позбавлена належного фінансування. В поєднанні з неефективним управлінням, постійним субсидуванням перевезень пільговиків та корупцією на різних рівнях це призвело до більш ніж 80% зношеності основних фондів галузі. Робота Укрзалізниці в тому вигляді, який вона має зараз, не ефективна. Новий проект закону повністю змінить підхід до організації залізничних перевезень. Ми плануємо забезпечити конкурентний ринок для операторів залізничного транспорту, підвищити інвестиційну привабливість таких підприємств та покращити якість транспортних послуг для пасажирів», - зазначив Міністр інфраструктури Андрій Пивоварський.
Згідно з проектом Закону, в Україні запрацює нова модель державного управління залізничним транспортом. За Міністерством інфраструктури залишаться функції формування державної політики та розробки законів і підзаконних актів. З’явиться Державне агентство залізничного транспорту, яке буде реалізовувати державну політику в галузі, контролювати рівноправний доступ до інфраструктури, реєструвати і координувати діяльність перевізників. Державний нагляд за безпекою руху здійснюватиме Державний орган з безпеки на транспорті, а окрема комісія займатиметься незалежним розслідуванням аварій на залізниці.
Ще одним нововведенням, запропонованим у проекті, є новий підхід до тарифоутворення на залізничному транспорті. Відтепер тариф матиме конкретно визначені складові: інфраструктурну, вагонну та тягову. До інфраструктурної складової тарифу буде включено інвестиційну частину. Кошти, зібрані на інфраструктуру, витрачатимуться на її утримання, а інвестиційна частина тарифу направлятиметься на фінансування інвестиційних проектів з розбудови інфраструктури залізниці. Таким чином, контролювати цільове використання коштів на відновлення інфраструктури або оновлення рухомого складу буде простіше. Для пасажирів це означатиме підвищення якості послуг і безпеки користування залізничним транспортом. Розмір інфраструктурної складової тарифу буде регульованим та однаковим для всіх гравців ринку, а за її визначення та встановлення відповідатиме новостворена Національна комісія регулювання транспорту.
Укрзалізниця залишиться основним державним оператором інфраструктури залізничного транспорту в Україні і керуватиме всією інфраструктурою загального користування. Це залізничні станції та колії, контактні мережі та трансформаторні станції, системи управління рухом. Законопроект передбачає забезпечення рівного доступу до інфраструктури всім учасникам ринку, а також відкриття згодом ринку залізничних перевезень для приватної тяги. У Мінінфраструктури впевнені, що це розширить можливості для підприємницької діяльності у цій галузі та сприятиме формуванню сучасних ринкових відносин на залізничному транспорті. «Також це шлях до кардинального покращення ситуації з рухомим складом. Ні держава, ні Укрзалізниця у середньостроковій перспективі не мають коштів для суттєвого оновлення вагонного парку і тяги. Поява приватних перевізників, які інвестуватимуть у нові локомотиви та вагони, допоможе пришвидшити цей процес», - прокоментував Андрій Пивоварський.
Окрім того, проект Закону передбачає новий підхід до організації перевезень пасажирів у соціальному сегменті, який, зокрема, введе поняття замовлень та договорів на соціальні перевезення. «Відомо, що є комерційно вигідні напрямки перевезень і соціальні, тобто такі, що є збитковими для Укрзалізниці. Сьогодні ці збитки лежать на плечах підприємства і це неправильно. Якщо існує необхідність запустити соціальний маршрут, то витрати на його роботу повинна компенсувати або держава, або місцева влада певного регіону – залежно від того, хто є замовником», - зазначив Міністр. Він також додав, що це забезпечить кошти, які вкладатимуться в оновлення рухомого складу і підвищення якості послуг для пасажирів.
Очікується, що до жовтня поточного року законопроект «Про залізничний транспорт» буде переданий на розгляд парламенту та до кінця року отримає схвалення Верховної Ради України.







“ПРО ЗАЛІЗНИЧНИЙ ТРАНСПОРТ” ЗАКОН УКРАЇНИ (нова редакція)